NB!!
Husk, i følge vedtægter skal der laves El og VVS tjek ved salg af andel. Vurderingsfirmaet ser gerne det sker inden fremvisning.
Husk, at gemme alle regninger når der foretages forbedringer, det er udgangspunkt for vurderingen og værdisættelse, Dette gælder også for forbedringer i selv har udført.
Opmærksomhed! Ved salgsprocessen er der flere gebyrer og sagsbehandlingstider man skal være opmærksom på. F.eks tager det 10 dage at lave salgaftalen, men hastesager kan tilkøbes. Spørg gerne Cobblestone om dette når i går i gang med køb og salg.
Ønsker man som andelshaver at sælge sin lejlighed er proceduren følgende - den gældende procedure findes på
Cobblestone hjemmeside - https://cobblestone.dk/faq?category=3-andelshaver
Igangsættelse af salg
Når du er klar til at igangsætte salget af din andelsbolig, skal du udfylde formularen FH01 Begæring om salg.
Krav til syn af lejligheden
Når din begæring om salg er behandlet, får du tilsendt foreningens salgsprocedure. Heri vil det fremgå, om der skal udarbejdes en vurderingsrapport og/eller el- og VVS-eftersyn. Det er vigtigt, at salgsproceduren læses grundigt igennem, da de fleste oplysninger fremgår heri.
Find en køber
I salgsproceduren vil det fremgå om der er venteliste i forening, eller om du har frit salg. Læs mere her.
Når der er fundet en køber, skal du som sælger udfylde formularen FH02 Begæring om overdragelsesaftale.
Købers oplysninger
Køber skal udfylde en FH04 formular. Oplysningerne her skal bruges i forbindelse med udarbejdelsen af overdragelsesaftalen. Du finder formularen her.
Overdragelsesaftale
Når en køber er fundet, og alle rapporter er udarbejdet og sendt til Cobblestone, bliver der udfærdiget en overdragelsesaftale.
Overdragelse af andelen
Når overdragelsesaftalen er underskrevet af alle parter, og købesummen er indbetalt, kan lejligheden overdrages til køber på overdragelsesdatoen. Læs mere her.
Afregning af salg
For at kunne få udbetalt købssummen, skal sælger/sælgers bank udfylde formularen "Afregningsinstruktion". Afregning af provenuet sker typisk 15-21 dage efter overdragelsesdagen. Du finder formularerne til afregning af salg her.
Fejl og mangler
Hvis køber opdager skjulte fejl eller mangler, der ikke står beskrevet i rapporterne, kan køber gøre brug af sin indsigelsesret. Fristen herfor er typisk inden for 14 dage efter overdragelsesdagen, men i nogle foreninger er fristen 8 dage. Denne fremgår af foreningens vedtægter.
Læs her mere om, hvordan du håndterer en mangelsag.
Hvis der ikke oprettes en mangelsag, afsluttes handlen her.
Hvis du har spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her på siden, kan du kontakte vores handelsteam på handel@cobblestone.dk.